Arkiv: Årets Ekonomipris

2019 - Blomdahl Medical AB

Galan 2019 3

Blomdahl Medical AB:s ledningsgrupp

Motivering: Som så många andra företag startade årets pristagare i liten skala.
Vid ett köksbord i Halmstad år 1985 grundades företaget och redan då bestämde man
sig för att aldrig kompromissa med sin affärsidé. Att ställa högre krav på sig själva än
lagen kräver vittnar om goda grundvärderingar och höga ideal.
Att ha rätt människor på rätt plats, en kraft som kommer innifrån och en affärside som
är "snäll mot hud och hälsa" har skapat mycket god omsättningstillväxt och goda resuftat.

2018 - Hotel Tylösand AB

Ekonomipristagare 2018

Årets pristagare Elisabeth Haglund VD och Hans Bengtsson ekonomichef.

Motivering: "I en bransch med stor konkurrens har årets pristagare metodiskt byggt upp ett marknadsledande varumärke. Kontinuitet i ledarskapet och ägarkonstellationen samt goda grundvärderingar är viktiga framgångsfaktorer" och att hotellet har ”en suverän förmåga att känna av kundernas förväntningar, marknadens trender och ständig produktutveckling har genererat mycket god tillväxt i omsättning och resultat”

2017 - Eleiko Group AB

Ekonomipristagare 2017Årets pristagare Gunnila Blomberg och Erik Blomberg.

Motivering: Halmstads Handelsförening vill uppmärksamma företag med goda finansiella grundvärderingar. När man kombinerar dessa värderingar med hållbarhet, inkluderande ledarskap, förmågan att tänka ”World Brand” så finns det flera bra exempel i Halmstad,
men ett utmärker sig speciellt.

Att resa sig ur askan, med mycket stark tillväxt i omsättning och resultat är en prestation i världsklass som verkligen förtjänar ekonomipriset 2017.

2016 - GS Byggvaror Gullbranna AB

Ekonomipristagare 2016
Claes Nilsson. Årets pristagare Gert-Ola Fransson och Christin Fransson. Birgitta Johansson.

Motivering: I en bransch där de flesta byggmaterialhandlare är anslutna till en kedja eller inköpsverksamhet har det familjeägda företaget visat att det går att vara självständig med god lönsamhet.

Hög servicegrad och ett anpassat sortiment tillsammans med god förmåga att förhålla sig till förändringar i branschen har resulterat i en stark balansräkning som skapar förutsättningar till fortsatt självständighet.

2015 - Förlaget Villaliv AB

Galan Ekonomipris 2015
Dagmar Glemme, Claes Nilsson, Birgitta Johansson och årets pristagare Fredrik Lindblad

Motivering: Villaliv AB har på bara sju år byggt upp en verksamhet som ger ut tidningen Villaliv åtta gånger om året i 2,2 miljoner exemplar i Sverige. Detta har skett med låg finansiering och stor skicklighet, och ger nu god lönsamhet.

2014 - HAFI, Hallands Fruktindustri AB

Galan 2014 Ekonomipris 2
Marcus Bjurklint        Foto: Joakim Leihed

Motivering: Familjeföretag i fjärde generationen som förädlar bär till sylt och saft med omsorg och mycket god lönsamhet

2013 - HMS Industrial Networks AB

Galan 2013 Ekonomipris
Gunnar Högberg

Motivering: Företaget har utvecklats i en tuff bransch till att idag vara världsledande med stor spetskompetens inom sitt område. Ett företag som på kort tid utvecklats mycket väl och som idag har hela världen som sin marknad.

Företaget har en mycket god resultat- och sysselsättningstillväxt. Företaget är ett stort föredöme i sin personalvård vilket ger en låg personalomsättning och gör det attraktivt som arbetsgivare. För att säkra framtida rekryteringsbehov har företaget mycket väl upparbetade kontakter med både Universitet/Högskolor, gymnasieskolor och även grundskolan.

2012 - Getinge AB

Getinge

Motivering: Företaget har utvecklats i en mogen bransch till att idag vara världsledande med stor spetskompetens inom sitt område. Ett företag som har utvecklats mycket väl och som idag har hela världen som sin marknad.

Företaget har haft en mycket god resultat- och sysselsättningstillväxt. Detta har också inneburit stora satsningar på komptensutveckling av personalen.

För att kunna säkra framtida rekryteringsbehov har företaget mycket väl upparbetade kontakter med både Universitet/Högskolor och gymnasieskolor.

Även i en steril miljö kan företag utvecklas och bli lönsamma.

2011 - Depend Cosmetic

Depend

Motivering: Företaget har sedan starten och under två decennier visat på en ständig positiv ökning av både omsättningen och resultatet.

Företaget bedriver en positiv personalpolitik och har haft en kraftig ökning av antalet anställda både i Sverige och utomlands. Inom branschen har företaget skapat sig en betydande marknadsandel i Sverige och utomlands.

2010 - Comfort Audio

Comfortaudio

Motivering: Stor omsättningsutveckling kombinerat med god lönsamhet,en lyhörd produktutveckling och målmedvetet vårdande av såväl varumärket som medarbetarna, borgar för stor framtidspotential.

Om företaget

Vi har fem sinnen. Hörseln är ett av dessa och här tycks Comfort Audio ha ett sjätte sinne som har gjort dem teknikledande i världen inom området.

Sedan starten 1994 har de oförtrutet och med framgång utvecklat och tillverkat hörselprodukter. Något som förbättrar livskvaliteten för personer med nedsatt hörsel i alla tänkbara situationer.

Deras sinne för ekonomi i samklang med kundens bästa har skapat god lönsamhet. Därför tilldelas de Årets Ekonomipris 2010.

2009 - Movement

Movement

Motivering: "Mer än fördubblad omsättning på 3 år och med en bibehållen resultatutveckling. Är ett stort föredöme i sin personalpolitik och personalutveckling. Företagets verksamhet har en mycket stor utvecklingspotential."