Konsthall i bastionen

Jordkonst

Halmstads kommun arrangerade 1988 en arkitekttävling om en ny konsthall vid Bastionen och Norre Katts park. Förslaget Jordkonst utsågs som vinnare bland 168 förslag och var då
den största arkitekttävlingen som genomförts i Sverige. Tävlingsförslaget Jordkonst vann enligt juryn för sitt ”unika samspel mellan konst, arkitektur, befästnings- och parkmiljö samt för dess upplevelserika och stimulerande inre miljö.” Konsthallen skulle innehålla tillfälliga utställningar samt en permanent utställning med Halmstadgruppens konst.

Arkitekterna bakom tävlingsförslaget Jordkonst var Tomas Lundberg och medarbetande Per Forsberg. På uppdrag av Halmstads kommun bearbetades förslaget i samarbete med
arkitekt Sven Magnus Sjögren; våren 1990 presenterades en s k programhandling med ritningar och en presentationsmodell över den nya konsthallen. Förslaget och projektet Jordkonst
fick stor uppmärksamhet för sin gestaltning, det skulle ge Halmstad en unik kulturbyggnad i Norden. Arbete och pengar investerades. Men, efter en omröstning i kommunfullmäktige lades projektet ner - med en rösts majoritet.

Halmstads Handelsförening vill att förslaget Jordkonst skall tas upp till ny prövning politiskt. Projektet innebär en unik upprustning av Halmstads baksida mitt i centrum: Bastionen.

Låt oss till slut få nytta och glädje av de pengar som redan är satsade och göra Halmstad till en internationell konststad. Det skulle ge möjligheter till ett ökat samarbete med danska Louisiana eller välkomna stora internationella utställningar i Halmstad.

Jordkonst är ett förslag som alltså har behandlats i Halmstads kommunfullmäktige (1993). Betydande summor (miljoner) av skattepengar har redan investerats i projektet. Det är nu hög tid att få ett resultat från dessa investeringar.

Halmstads Handelsförening, augusti 2013

Ladda ner som pdf »