Bastionen och Norre Katts Park en juvel

Bastionen och Norre Katts Park en bortglömd och outnyttjad juvel i Halmstad.

Bastionen och Norre Katts Park är en unik plats mitt i Halmstads centrum som har kommit i skymundan.

Nu gör dagens politiker ett försök att skaka liv i den gamla försvarsanläggningen. En ny detaljplan för Lilla Torg tas fram vilket är behjärtansvärt, men var finns visionen och helhetstänket för hela området? Bastionen ingår i ett befästningsverk som Kristian IV uppförde mellan 1598 och 1605. Därför måste förändringsarbeten prövas i förhållande till Kulturmiljölagen som rör fornlämningar. Vad är möjligt och vad är inte möjligt att göra?

I flera decennier har det gamla befästningsverket i centrala staden förfallit. Idag är Bastionen en ödslig betongplatå mellan Storgatan och Norre Katts Park.  Norre Katts Park och det fina stråket längs Nissan göms för besökarna bakom befästningsverket. Inget har hänt sedan 70-talet. Under 90-talet fanns långt gångna planer att bygga en konsthall insprängd i kullen, men politikerna kunde inte enas om satsningen. Idag upplevs Bastionen som ful och otillgänglig.

Handelsföreningen vill som en av sina hjärtefrågor se området utvecklas som en oas för Halmstadborna. Hallands Konstmuseum kommer de närmsta åren att utvecklas och en storsatsning görs. Låt oss visa upp vårt Konstmuseum och dölj det inte bakom en stor betongplatå.

Vad som nu krävs är ett arbete som tar ett helhetsgrepp över Bastionens och Norre Katts Parks framtida utveckling. En vision bör skapas som uttrycker vad man långsiktigt vill uppnå med området där målet bör vara att skapa en mötesplats som binder samman området från Örjans Vall, Hallands Konstmuseum med Nissan och staden i övrigt.  Visionen får sedan vara vägledande för vilka verksamheter som skall etableras inom området såväl av offentliga som privata aktörer. Att som nu sker inleda detta arbete med att bevilja bygglov för restaurangverksamhet i delar av området torde vara att börja i fel ände.

Halmstads Handelsförening kommer att engagera sig i frågan avseende Bastionens och Norre Katts Parks framtid under 2015.

Halmstads Handelsförening

www.halmstadshandelsforening.org